همه چیز درباره رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری + نمونه رژیم فستینگ

درباره لاغری با رژیم فستینگ چه می‌دانید؟ رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری روشی برای کاهش وزن است که در آن فرد چرخه‌ای از دو دوره روزه‌داری و غذا خوردن را می‌گذراند. اگر این کار را درست انجام دهید، سوخت و سازتان افزایش پیدا خواهد کرد. ریشه این نوع رژیم به روزه‌داری سنتی بر‌می‌گردد که برای بهبود سلامت بدن یا مزایای عرفانی از آن استفاده می‌شد.

حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه رژیم fasting را دنبال کنیم؟ بهترین روش، برنامه‌ریزی مناسب برای وعده‌ها و استفاده از غذاهایی با بالاترین مقدار مواد مغذی است.

روزه‌داری در حالت عادی مستلزم این است که در طول روز به مدت چندین ساعت نه مایعاتی بنوشید و نه غذایی بخورید و این عمل تا یک ماه ادامه پیدا کند. در این مقاله به بررسی همه جانبه این رژیم لاغری و نمونه رژیم فستینگ می‌پردازیم.

رژیم فستینگ یعنی چه؟

رژیم روزه داری یک برنامه غذایی است که طی یک برنامه منظم بین خوردن و نخوردنِ غذا جابه‌جا می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این رژیم راهی مفید برای کنترل وزن، پیشگیری یا حتی معکوس‌کردن برخی‌از انواع بیماری‌ها است.

شاید یکی از وسوسه‌انگیزترین مزایای رژیم فستینگ این باشد که وقتی بسیاری از رژیم‌های غذایی بر این موضوع تمرکز می‌کنند که چه چیزی بخوریم؟ یا نخوریم؟ روزه‌داری متناوب چنین اصراری ندارد! اما آیا این یک پاداش است یا یک ایراد؟! برای پاسخ به این سوال نیاز به تحقیقات بیشتری‌ است.

در رژیم روزه‌داری متناوب، غذا فقط در یک زمان خاص خورده می‌شود و اساس آن حول این محور است که رژیم‌گرفتن برای ساعات معینی در روز یا خوردن فقط یک وعده غذایی در دو روز هفته می‌تواند به چربی‌سوزی بدن کمک کند.

رژیم فستینگ به جای چه بخوریم و چه نخوریم
رژیم فستینگ به جای چه بخوریم و چه نخوریم بر پایه چه زمانی غذا بخوریم برنامه غذایی ارائه می‌دهد.

 

 

یک عصب‌شناس به مدت ۲۵ سال روزه متناوب را مورد مطالعه قرار داده است. او می‌گوید که بدن ما طوری تکامل یافته که می‌تواند ساعت‌ها یا حتی چند روز یا بیشتر بدون غذا بماند. در دوران ماقبل تاریخ نیز قبل از این‌که انسان‌ها کشاورزی را بیاموزند، شکارچیان و جمع‌کنندگانی بودند که برای زنده ماندن به‌مدت طولانی بدون غذا تربیت می‌شدند.

 

رژیم فستینگ یا رژیم روزه‌ داری چیست و آیا روش مطمئنی برای کاهش وزن است یا خیر؟ دکتر کرمانی پاسخ دادند؛ در نمونه رژیم فستینگ فرد یک برنامه مشخص خوردن و نخوردن غذا را در طول یک روز و طی چند دوره طی می‌کند که در نهایت منجر به کاهش وزن سریع‌تر نسبت به رژیم‌های معمولی خواهد شد.

شاید به‌همین دلیل تا ۵۰ سال پیش، حفظ وزن سالم آسان‌تر بود. چون مردم زودتر به رختخواب می‌رفتند و از خوردن دست می‌کشیدند و فعالیت بیشتری داشتند. در جهان کنونی، تلویزیون، اینترنت و سایر سرگرمی‌ها به صورت ۲۴ ساعته در دسترس هستند و ساعت‌های بیشتر بیداری، باعث افزایش میل به خوردن شده است.

ازسوی ‌دیگر، کالری اضافی و فعالیت کمتر می‌تواند به‌معنای افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها باشد. مطالعات علمی نشان می‌دهد رژیم غذایی فستینگ ممکن است به معکوس‌کردن این روند کمک کند.

با رژیم فستینگ چند کیلو وزن کم می‌کنیم؟

رژیم غذایی فستینگ می‌تواند باعث کاهش وزن درحدود ۲۵۰ تا ۷۵۰ گرم در هفته شود.

انواع رژیم فستینگ کدام است؟

شایع‌ترین متدهای این نوع رژیم، روزه‌داری در روزهای مختلف، روزهای پیوسته با تناوب خاص در هفته و یا در طول مدت زمانی خاص است. انواع رژیم روزه‌‌داری را در ادامه بررسی می‌کنیم:

روزه داری در روزهای متناوب

با این روش در روزهایی از هفته محدودیت غذایی وجود ندارد. ولی بعضی روزها شامل یک وعده غذاست و آن وعده ۲۵ درصد کالری مورد نیاز در روز را شامل می‌شود. مثلا دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را باید روزه بگیرید و در بقیه روز‌های هفته هیچ‌گونه محدودیتی در خوردن غذا ندارید.

غذا خوردن در یک محدوده زمانی

در این رژیم، هر روز یک برنامه غذایی را دنبال خواهید کرد. بعد از به اتمام رسیدن این زمان دیگر نباید غذایی خورده شود. مثلا از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر را می‌توانید غذا بخورید و در باقی روز اجازه خوردن غذا را ندارید. درست مانند روزه در ماه رمضان.

روزه در کل روز

در این نوع رژیم فستینگ یک یا دو روز در هفته روزه هستید و یا ۲۵ درصد کالری مورد نیاز در روز را دریافت می‌کنید. در روزهای دیگر هفته هیچ‌گونه محدودیت غذایی نخواهید داشت. به طور مثال یک یا دو روز در هفته را ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری دریافت خواهید کرد و روزهای دیگر محدودیتی ندارید.

رژیم فستینگ چند روزه است؟

رژیم fasting انواع مختلفی دارد. در برخی‌از آن‌ها 12 یا 24 ساعت و در برخی دیگر دو یا چند روز در هفته را باید از غذاخوردن صرف‌ نظر کرد. با این ‌وجود، روزهای فستینگ نباید پشت‌سرهم باشند و باید حداقل 1 روز استراحت بین آن‌ها وجود داشته باشد. در روزهای روزه‌داری نیز می‌توان غذا خورد، اما نه زیاد!

در این رژیم، زنان روزانه ۵۰۰ کالری و مردان ۶۰۰ کالری باید دریافت کنند. اما بسته به سن، جنسیت و میزان فعالیت هر فرد، ممکن است به سه یا چهار برابر بیشتر کالری نیاز باشد.

این رژیم افراد را تشویق می‌کند در روزهای فستینگ، طی دو وعده غذایی کوچک به همراه چند میان‌وعده از پروتئین بدون چربی، سبزیجات و میوه‌ها مصرف کنند. نوشیدن مقدار زیادی آب یا نوشیدنی‌های بدون کالری مانند چای و قهوه(بدون شیر یا شکر) یا دمنوش‌ها مانعی ندارد.

رژیم روزه داری
رژیم روزه داری انواع مختلفی دارد که برخی چند ساعته و برخی دیگر چند روزه است.

 

رژیم فستینگ نوشیدن الکل را در روزهای روزه‌داری به‌شدت منع می‌کند. میزان ادامه‌دادن فستینگ، بستگی به تمایل خود فرد یا هدف او برای رسیدن به وزن مشخص دارد.

اما با کمال تعجب، یک تیم تحقیقاتی که این رژیم غذایی را مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند مردم در روزهای تعطیل (روزهای مجاز به غذاخوردن) از غذای خود لذت نمی‌برند! و این یکی از معایب رژیم غذایی فستینگ است.

فواید رژیم لاغری فستینگ چیست؟

رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری و طولانی مدت سبب ایجاد تغییرات فیزیکی بدن، کم شدن کالری و در نتیجه کاهش وزن می‌شوند. در روزه‌داری متناوب بدن به دریافت کالری کم و غذا خوردن عادت می‌کند.

رژیم فستینگ روی باکتری‌های خوب روده تاثیر مثبت دارد و همچنین باعث افزایش هورمون آدیپونکتین در بدن می‌شود که از موارد کلیدی در چربی سوزی به حساب می‌آید. این رژیم سبب پیشرفت بدن در آب کردن چربی‌ها و وزن نیز خواهد شد.

رژیم فستینگ بیماری‌هایی نظیر فشار خون و سطح بالای کلسترول را کنترل و به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند. به علاوه افرادی که در طول رژیم‌های دیگر دچار استپ وزن می‌شوند را از این وضعیت خارج می‌کند. دیگر فواید رژیم روزه داری متناوب شامل مواد زیر است:

افزایش کالری سوزی طبیعی بدن

 وقتی چیزی نمی‌خورید بدن وارد حالت روزه می‌شود تا جایی که شروع به چربی سوزی می‌کند. این یعنی بدون انجام کاری (به جز دراز کشیدن در رختخواب و نفس کشیدن) بدن‌تان در حال سوزاندن کالری چربی‌هاست. همان دقیقه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید و اولین غذایی که می‌خورید، بدن شروع به تولید انسولین می‌کند.

انسولین هورمونی برای ذخیره سازی چربی است. بنابراین حالت روزه‌داری که در آن قرار داشتید از بین می‌رود. با روزه داری متناوب می‌توانید این مرحله را برای چند ساعت بیشتر نگه دارید، بنابراین چربی بیشتری خواهید سوزاند.

رژیم فستینگ
طرفداران رژیم فستینگ معتقدند استرس ناشی از محدود کردن کالری دریافتی سبب واکنش ایمنی در بدن می‌شود.

 

کنترل اشتها

از آنجا که بدن بسیار تطبیق پذیر است، خود را با روتین روزه داری هماهنگ می‌کند. همین که این اتفاق رخ دهد کنترلتان روی اشتها و پیشگیری از هوس‌های غذایی بهتر می‌شود. بدن به خود می‌آموزد که چگونه با استفاده از چربی‌های خود بهتر کار کرده و از آنها به عنوان منبع دیگری از انرژی استفاده کند.

تثبیت سطح انرژی

به محض این که بدن‌تان موفق شد بیشتر از چربی‌ها به عنوان سوخت دوم استفاده کند، انرژی‌تان در طول روز ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. داشتن سطح انرژی ثابت کلید اراده برای جلوگیری از هوس‌های غذایی و پرخوری‌های بی‌مورد است.

افزایش قابلیت بدن برای ترمیم و سم‌زدایی

 فرآیند گوارش غذا بیشترین توجه و انرژی بدن را معطوف به خودش می‌کند. وقتی مرتب در حال خوردن و گوارش غذا باشید، بدن‌تان زمان و انرژی لازم را برای نگهداری و ترمیم، کم می‌آورد. وقتی روزه می‌گیرید به بدن‌تان این فرصت را می‌دهید که روی دیگر فرآیندها تمرکز کند.

یعنی با رژیم فستینگ، تولید هورمون‌های رشد انسان می‌تواند افزایش پیدا کند. بدنی که سالم باشد و به درستی کار کند، کاهش یا تثبیت وزن سالم برایش ساده‌تر خواهد شد.

روش فستینگ برای لاغری چیست؟

در این بخش به بررسی این نکته می‌پردازیم که رژیم غذایی فستینگ چیست و چه مواد غذایی در این رژیم لاغری مجاز یا ممنوع هستند:

غذاهای مجاز در رژیم روزه‌داری یا فستینگ

تحقیقات نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب با کاهش وزن، بهبود کلسترول و کاهش التهاب بدن مرتبط است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند رژیم فستینگ برای سلامتی و پیشگیری از چاقی، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی – عروقی و اختلالات عصبی فواید زیادی دارد.

پرفسور مارک ماتسون دکترای عصب شناسی در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید روزه داری متناوب و بازگشت به شرایط عادی تغذیه به بهبود سلامت سلولی افراد هم کمک می‌کند. شاید علت آن تغییر در سیستم متابولیسم بدن باشد. در هنگام تغییر متابولیسم به علت روزه داری سلول‌ها از ذخائر خودشان استفاده می‌کنند و چربی‌ها را به تبدیل به انرژی می‌کنند.

اما باید توجه داشت رعایت اصول در این رژیم حتی ممکن است مهم‌تر از سایر رژیم‌ها باشند، زیرا افراد برای مدت طولانی‌تری بدون غذا می‌مانند که همین موضوع می‌تواند منجر به پرخوری شود. اصولی که باید به آن‌ها پایبند بود، به شرح زیر هستند:

  • بیشتر اوقات از غذاهای کم‌فرآوری شده استفاده کنید.
  • تعادل پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، کربوهیدرات‌های هوشمند و چربی‌های سالم را رعایت کنید.
  • غذاهای خوش‌طعم و لذیذ با کالری نه چندان زیاد بپزید تا از آن‌ها لذت ببرید.
  • وعده‌های غذایی خود را به آرامی و با هوشیاری بخورید تا زمانی که سیر شوید.
 رژیم‌های فستینگ
مصرف پروتئین بدون چربی باعث می‌شود افراد به‌مدت بیشتری احساس سیری داشته باشند.

 

رژیم‌های فستینگ فهرست غذایی خاصی ندارند. با این‌ حال، انواع خاصی از غذاها وجود دارد که بهتر است مصرف کنید و از انواع دیگر غذاها اجتناب کنید. در ادامه غذاهای مهم و مجاز برای مصرف در رژیم روزه‌داری متناوب شرح داده شده است:

پروتئین بدون چربی

 مصرف پروتئین بدون چربی باعث می‌شود افراد به ‌مدت بیشتری نسبت‌به مصرف سایر غذاها احساس سیری داشته باشد و به حفظ یا ساخت عضله نیز کمک می‌کند. پنج منبع پروتئین بدون چربی و سالم عبارتند از:

  • سینه مرغ
  • ماست یونانی ساده
  • لوبیا، نخود و عدس
  • ماهی و صدف
  • توفو و تمپه

میوه‌های مفید

مانند هر رژیم غذایی دیگر، مصرف غذاهای بسیار مغذی در هنگام رژیم فستینگ نیز مهم است. میوه‌ها و سبزیجات به‌طور معمول مملو از ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیتونوترینت‌ها (مواد مغذی گیاهی) و فیبر هستند. این ویتامین‌ها و موادمغذی می‌توانند به کاهش سطح کلسترول، کنترل سطح قند خون و حفظ سلامت روده کمک کنند و علاوه‌براین، میوه‌ها و سبزیجات عموما جزو موادغذایی کم‌کالری هستند.

دستورالعمل رژیم غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند برای یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری در روز، اکثر مردم باید روزانه در حدود ۲ فنجان میوه مصرف کنند. برخی‌از میوه‌های سالم برای مصرف در رژیم روزه‌داری متناوب به‌صورت زیر هستند:

  • سیب
  • زردآلو
  • بلوبری
  • تمشک
  • گیلاس
  • هلو
  • گلابی
  • آلو
  • پرتقال
  • هندوانه

سبزیجات مفید

سبزیجات می‌توانند بخش مهمی از رژیم غذایی فستینگ باشند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ‌دار ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان و زوال‌شناختی (آلزایمر و…) را کاهش دهد.

سبزیجات
سبزیجاتی مثل کولارد، می‌توانند بخش مهمی از رژیم غذایی فستینگ باشند.

 

دستورالعمل رژیم غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری در روز، اکثر مردم باید روزانه ۲.۵ فنجان سبزیجات مصرف کنند. برخی‌از سبزیجات که مصرف آن‌ها به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متناوب سالم مفید است، به‌شرح زیر هستند:

  • کلم‌پیچ
  • اسفناج
  • جعفری
  • کلم‌ها
  • کولارد
  • آرگولا

غذاهای غیرمجاز در رژیم روزه‌داری یا فستینگ

غذاهای خاصی نیز وجود دارند که مصرف آن‌ها در رژیم روزه‌داری متناوب مفید و مجاز نیست. این غذاها شامل غذاهای پرکالری و حاوی مقادیر زیادی قند، چربی و نمک هستند. آن‌ها علاوه‌براین‌که قدرت سیرکنندگی بالایی ندارند، حتی در برخی موارد (مانند شیرینی‌ها) ممکن است بیشتر باعث گرسنگی شوند. علاوه‌براین، غذاهای پرکالری و چرب موادمغذی کمی دارند.

برای حفظ یک رژیم غذایی فستینگ سالم، لازم است از مصرف موادغذایی زیر اجتناب شود:

  • چیپس
  • اسنک
  • پاپ کورن
  • پفک
  • فست فودها
  • ته‌دیگ یا ته‌چین چرب

قندهای فرآوری شده

همچنین باید از غذاهایی که قند اضافه دارند نیز پرهیز شود. قندی که در غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری‌شده وجود دارد، فاقد موادمغذی بوده و حاوی کالری‌های شیرین و پوچ است که مصرف آن در رژیم روزه داری تایید نمی‌شود.

این قندها به‌سرعت متابولیزه شده و باعث گرسنگی می‌شوند. در رژیم غذایی فستینگ، باید از مصرف غذاهای قندی زیر پرهیز شود:

  • بیسکویت‌ها
  • آب‌نبات
  • نبات و شکر
  • کیک و کلوچه
  • خامه شیرین
  • سس باربیکیو و سس کچاپ
  • آب‌میوه‌های صنعتی
  • نوشابه‌ها
  • غلات قندی و گرانولاها
  • هرنوع چربی غیراشباع

 

بهترین کاندیدای رژیم فستینگ، چه کسانی هستند؟

رژیم لاغری فستینگ برای افراد زیر مناسب است:

افرادی که برنامه کاری شلوغ دارند

 زمانی که برنامه کاری شلوغ باشد، مصرف غذا در هر دو تا سه ساعت کار آسانی نیست و حتی ممکن است مستلزم برنامه‌ریزی زیاد و آماده‌سازی مواد غذایی از قبل باشد. افرادی که مکرراً برای کار مجبور به سفر یا شرکت در رویدادهای اجتماعی هستند، می‌توانند از رژیم فستینگ استفاده کنند.

روزه‌داری متناوب می‌تواند این امکان را فراهم کند که افراد وزن کم کنند و درعین‌حال، انعطاف بیشتری برای انتخاب غذاها در روزهایی که درگیر سفر، سرگرمی، یا داشتن تعهدات دیگر هستند، داشته باشند.

افرادی که از سایر رژیم‌های غذایی خسته شده‌اند

 افرادی که برنامه‌های کاهش وزن دیگری را امتحان کرده‌ و برای موفقیت تلاش نموده یا وزن از دست داده‌ شده را دوباره به دست آورده‌اند، ممکن است از نظر روان‌شناختی نیاز به امتحان یک رویکرد جدید داشته باشند. رژیم لاغری فستینگ می‌تواند یک راه جدید برای تجدید کاهش وزن و دستیابی به هدف لاغری باشد.

با این ‌وجود، باید توجه داشت که رژیم‌های فستینگ برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲، مادران شیرده یا زنان باردار مناسب نیستند. همچنین، این رژیم‌ها برای افرادی که برای ورزش‌های استقامتی، مانند ماراتن تمرین می‌کنند نیز انتخاب مناسبی نیست. این افراد هرگز نباید بدون صحبت با پزشک برنامه فستینگ را شروع کنند و باید تحت نظارت متخصص تغذیه یا پزشک، کاهش وزن داشته باشند.

بهترین زمان برای رژیم فستینگ چه زمانی است؟

برخی افراد، رژیم fasting خود را از صبحانه تا صبحانه یا ناهار تا ناهار یک‌روزه انتخاب می‌کنند. اما اینکه کدام بازه زمانی بهتر عمل می‌کند، به سیستم بدن فرد بستگی دارد. همچنین، یک فستینگ کامل 24 ساعته یک روز در میان ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد. بنابراین معمولاً برای مبتدیان توصیه نمی‌شود. در سایر رژیم‌های فستینگ نیز اولویتِ زمانی با ترجیحات و برنامه‌ریزی‌های خود فرد است.

عوارض رژیم روزه‌داری با فستینگ

دنبال کردن این نوع الگوی غذایی برای کسی که در روز تعداد وعده و میان وعده‌های زیادی می‌خورد، دشوار است. همچنین ممکن است برای کسانی که مشکل خاصی دارند و یا باید هر چند ساعت یک بار غذایی بخورند تا انرژی لازم برای سوخت و ساز را داشته باشد، مانند افراد مبتلا به دیابت، مشکل‌ساز باشد. قرار گرفتن در دوره‌های طولانی مدت روزه داری، محدودیت غذایی و بازگشت به غذا ممکن است فرد را به سمت غذاهای ناسالم بکشاند و به پرخوری تشویق کند.

اکثر کسانی که رژیم فستینگ را انتخاب می‌کنند، بدون هیچ مشکلی می‌توانند به رژیم خود پایبند باشند و درگیر عوارض جانبی آن نمی‌شوند. با این حال کسانی نیز هستند که با عوارض جانبی رژیم fasting، به خصوص در ابتدای دوره، رو به رو می‌شوند. به صورت کلی در رژیم فستینگ افراد ممکن است دچار بی حالی و ضعف شدید شوند.

این علائم نشان‌ می‌دهد که فرد باید فورا رژیم را بشکند و چیزی میل کند. خوشبختانه این موارد کم پیش می‌آید. با این حال بهتر است با عوارض رژیم روزه داری متناوب آشنا باشید و راه حل‌ها را برای رفع این عوارض بدانید:

گرسنگی

 احساس گرسنگی، متداول‌ترین عارضه جانبی لاغری با رژیم روزه داری است. کلید رفع این مشکل آن است که تشخیص دهیم در چه مواقعی گرسنگی ما خفیف است و می‌توانیم آن را نادیده بگیریم. این گرسنگی برای مدت کوتاهی حس می‌شود و بعد با نادیده گرفتن از بین می‌رود.

گرسنگی شدید در هنگام رژیم فستینگ
در صورت احساس گرسنگی شدید در هنگام رژیم فستینگ، حواس خود را متمرکز کار یا تفریح مورد علاقه خود کنید.

 

ضعف و بی‌حالی

بعضی از افراد در طول روزه داری احساس ضعف می‌کنند. کسانی که شغلی با فعالیت فیزیکی بالا دارند ممکن است احساس ضعف و بی‌حالی شدیدتری داشته باشند. خوردن آب همراه با نمک و هیدراته نگه داشتن بدن به رفع این مشکل کمک می‌کند.

 سردرد

داشتن سردرد و سرگیجه خفیف همراه با احساس ضعف، عادی است و با خوردن آب و نمک کافی رفع می‌شود. اما سردرد و سرگیجه شدید معمول نیست و نشان می‌دهد که باید روزه خود را بشکنید.

 سرگیجه

بعضی از افراد ممکن است در هنگام روزه‌داری احساس کنند هوشیاری همیشگی را ندارند و گیج هستند. هوشیاری خفیف عادی است، اما نباید به آشفتگی کامل منجر شود.

 یبوست

منطقیست زمانی که کمتر غذا می‌خورید، گوارش کمتری داشته باشید. کمتر شدن دفعات مراجعه به دستشویی در لاغری با رژیم فستینگ عادی است و به این معنی نیست که به یبوست مبتلا شده‌اید.

سوزش سردل و معده

 ممکن است با شروع رژیم فستینگ سوزش معده داشته باشید. امتحان کردن رژیم روزه‌داری متناوب به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا با این رژیم سوزش معده را تجربه خواهید کرد یا نه.

افزایش قند خون

 با اینکه رژیم روزه داری متناوب به کاهش قند خون کمک می‌کند، ممکن است قند خون ناشتای بعضی از افراد را بالا ببرد.

افزایش قند خون
افزایش قند خون صبحگاهی در رژیم فستینگ طبیعی است و با گذشت زمان، قند خون شما متعادل می شود.

 

سندرم تغذیه مجدد

سندرم تغذیه مجدد، یک بیماری بسیار نادر اما خطرناک است. این بیماری می‌تواند پس از روزه‌داری طولانی مدت در افراد کم وزن یا مبتلا به سوءتغذیه‌ رخ دهد. این افراد ممکن است در حین تغذیه مجدد، تغییرات کشنده‌ای در مایعات و الکترولیت‌ها تجربه کنند.

 اکثر کسانی که لاغری با فستینگ را تجربه می‌کنند، لازم نیست نگران این مسئله باشند و آن را تجربه نخواهند کرد. این مورد یکی از علل منع روزه داری برای افراد کم وزن یا مبتلا به سوءتغذیه‌ است.

چه افرادی نمی‌توانند رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری بگیرند؟

افراد مبتلا به مشکلات زیر نمی‌توانند رژیم fasting را دنبال کنند:

  • دیابت
  • اختلال در خوردن مانند بولیمیا که شامل آسیب رساندن به خود می‌شود
  • استفاده از داروهایی که نیاز به خوردن غذا دارند
  • افرادی که در سن رشد هستند
  • خانم‌های باردار و شیرده

حالا که متوجه شدید رژیم فستینگ چیست می‌توانید در ماه رمضان از این رژیم پیروی کنید. رژیم فستینگ یا همان رژیم روزه داری متناوب برای کاهش وزن و کاهش اشتها مفید است. همانطور که گفته شد نتیجه به دست آمده از مقایسه‌ی رژیم fasting و دیگر رژیم‌ها با یکدیگر فرق چندانی ندارد.

به یاد داشته باشید که قبل از شروع لاغری با رژیم فستینگ حتما در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که به دلیل بیماری خاص نمی‌توانند برای مدت طولانی چیزی نخورند و یا روزه بگیرند، رژیم فستینگ برای شما انتخاب مناسبی نیست.

رژیم روزه داری دکتر کرمانی

در موسسه سلامتی و تغذیه دکتر کرمانی به نام به اندام، رژیم لاغری فستینگ نیز ارائه می‌شود که دارای ویژگی‌های زیر است:

  • رژیم ۱۶/۸ دکتر کرمانی

این برنامه غذایی بدین صورت است که شما در طول روز ۱۶ ساعت روزه هستید و تنها می‌توانید آب بنوشید اما در ۸ ساعت دیگر می‌توانید در محدوده رژیم غذایی خود غذا میل کنید.

  • قابل اجرا در هر زمانی

رژیم فستینگ یا روزه‌داری دکتر کرمانی را می‌توانید در هر زمان از سال اجرا کنید؛ هم در ماه رمضان و هم در غیر آن.

  • قابل اجرا برای همه

همه می‌توانند از این برنامه غذایی بهره ببرند و وزن کم کنند اما رژیم فستینگ دکتر کرمانی به ویژه برای کسانی مناسب است که استپ وزنی دارند، عادت به خوردن صبحانه ندارند یا در ماه رمضان قصد گرفتن رژیم دارند.

نمونه رژیم fasting دکتر کرمانی را می‌توانید در اپلیکیشن به اندام مشاهده کنید و توضیحات لازم در این باره را در مقاله رژیم ماه رمضان بخوانید.

آنچه از مقاله رژیم فستینگ آموختیم:

رژیم فستینگ به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، اما در تمام آن‌ها نوعی روزه‌داری برای رسیدن به وزن مناسب رعایت می‌شود. برخی غذاهای مجاز در این رژیم، شامل پروتئین بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات هستند. غذاهای غیرمجاز نیز مانند اغلب رژیم‌ها، شامل غذاهای پرکالری و سرشار از قند و چربی مانند فست‌فودها، شیرینی‌ها، چیپس، پفک، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی است. در رژیم روزه ‌داری متناوب، هر فرد می‌تواند درحدود ۲۵۰ تا ۷۵۰ گرم وزن در هر روز کم کند و البته این رژیم برای افراد مبتلا به دیابت یا ورزشکاران استقامتی مناسب نیست. نمونه رژیم فستینگ برای افرادی که برنامه کاری شلوغ دارند یا از سایر رژیم‌ها خسته شده‌اند، راه مناسبی است. تداوم آن نیز بستگی به ترجیحات خود فرد داشته و در این مورد محدودیتی ندارد.

منابع:

2 نظرات
  1. مهدیه می گوید

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من میخواستم رژیم فستینگ رو شروع بکنم فقط این قسمتش رو نفهمیدم که در طول هفته روز آزاد هم داره یا خیر. اگر داره چند روزه

    1. admin می گوید

      سلام نه عزیزم روزازاد دربرنامه نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.